نسخه قاچاق فیلمها از کدام کانال منتشر میشود؟
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۴۵۶۲۱
فیلم سینمایی «خانه پدری» در حالی که فراز و نشیب بسیاری از اکران تا توقیف سه باره تجربه کرده بود در ایستگاه آخر قاچاق شد و به سرنوشت فیلم های قاچاق شده سینمای ایران دچار شد.
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در حالی که روز گذشته خبری مبنی بر روزهای پایانی اکران «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری روی خروجی بسیاری از خبرگزاریها قرار گرفت در کمتر از چند ساعت نسخه قاچاق این فیلم روی سایتهای دانلود فیلم بارگذاری شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اتفاقی نگران کننده که به نظر میرسد دامن بسیاری از فیلمهای پرمخاطب، جنجالی و پرحاشیه سینما را گرفته است و در همین چند ماه اخیر فیلمهایی همچون «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش و نیم» و «رستاخیز» به این سرنوشت تلخ دچار شدند. اشتراک جالب توجه در مورد فیلمهای مذکور شرایط مشابهی است که هر کدام به نوعی تجربه کردند. «رحمان ۱۴۰۰» مدت کوتاهی پس از اکران در اعتراض به محتوای نامناسب و عدم اعمال ممیزی های ابلاغ شده از پرده پایین کشیده شد و مدتی نگذشت که نسخه قاچاق آن به راحتی در دسترس عموم قرار گرفت آن هم بدون حذف هیچ سکانسی از فیلم.
فیلم «متری شیش و نیم» که فروش بسیار موفقی را در گیشه و با رقم ۲۷ میلیارد تومان به ثبت رسانده بود در روزهای پایانی اکران، نسخه قاچاقش در خیابانها دست به دست میشد و همان زمان دستور انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی صادر شد. این در حالی بود که تهیه کننده زمان دیگری را برای نمایش فیلم خود در شبکه خانگی در نظر گرفته بود. ساداتیان به عنوان صاحب فیلم به این اتفاق واکنش نشان داد و نسخه قاچاق را دقیقا همان نسخهای دانست که تحویل وزارت ارشاد شده است. البته سازمان سینمایی هم این ادعا را بی پاسخ نگذاشت و در صورت اثبات این ادعا از برخورد با خاطیان خبر داد و عنوان کرد اگر ساداتیان اشتباه کرده باشد باید پاسخگوی این هتک حرمت هم باشد.
از سویی دیگر در حالی که فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش در محاق طولانی مدت خود مسکوت مانده بود با انتشار نسخه عربی این فیلم در ماه محرم در برخی سایت های عربی و یوتیوب خبرساز شد و اعتراض کارگردانش را به همراه داشت.
امروز «خانه پدری» نیز به سرنوشت فیلمهای قاچاق همچون «رحمان ۱۴۰۰» دچار شده و عجیب آن که نسخهای که روی سایتها قابل دسترس است، با کیفیت و بدون حذف سکانسهای جنجالی آن است.
این تجربه مختص و محدود به موارد اخیر مطرح شده نیست، سینمای ایران در سال های گذشته هم چنین اتفاقی را در قاچاق فیلمهایی همچون «مارمولک»، «زندگی خصوصی»، «عصبانی نیستم»، «فروشنده»، تا «ابد و یک روز»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «نهنگ عنبر» تجربه کرده است.
اما سوال اینجاست که این فیلم ها دقیقا از چه کانالی قاچاق میشوند و آنچه که این معضل را در ابهام بیشتری فرو می برد دسترسی عاملان این حرکت غیرفرهنگی به نسخه های کامل و باکیفیت فیلم هاست. این در حالی است که موضع گیری های ارشاد و سازمان سینمایی هم آن چنان که باید مؤثر نبوده و در جلوگیری از چنین رخدادی تأثیری نداشته است جالب آن که با وجود کمیته ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری همچنان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم ناکارآمدی بیش از پیش این کمیته با نامی عریض و طویل را نشان میدهد. گرچه به نظر میرسد جلوگیری از این اتفاق تلخ نیازمند واکنشی فراتر از اظهار نظر مدیران سینمایی و روابط عمومی هاست و باید منشاء آن مشخص و معرفی شود. از سویی دیگر ضروری است قوه قضاییه به این مسئله ورود کرده، سازوکارهایی را برای جلوگیری از قاچاق فیلم، به رسمیت شناختن کپی رایت و قوانینی کارآمد در راستای حفظ، صیانت و حمایت از آثار هنری به ویژه فیلمهای سینمایی اتخاذ کند.
اما سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر غیرمجاز آثار سینمای درباره انتشار نسخه باکیفیت و ممیزینشده فیلم سینمایی «خانه پدری» در فضای مجازی در اظهارنظری تازه به مهر گفته است: درباره این موضوع باید کسانی که فیلم را در اختیار داشتهاند پاسخ بدهند. ما پیگیری حقوقی و قضایی میکنیم و در ستاد صیانت هم در پی این هستیم که بدانیم فیلم از کدام منشأ قاچاق شده است. ما چندی پیش متوجه این ماجرا شدیم، با پلیس فتا ارتباط گرفتیم و بخشی از پیگیریهای قضایی را هم تاکنون انجام دادهایم.
وی درباره اینکه منشأ قاچاق فیلم کجا میتوانسته باشد، عنوان کرد: این نسخه تنها در اختیار تهیهکننده و نهاد فنی آن یعنی لابراتوآر بوده است. ارشاد اساساً این نسخه را در اختیار نداشته و بنابراین فیلم یا از مجرای تهیهکننده یا لابراتوآر قاچاق شده است. همانطور هم که دیدهاید نسخه منتشر شده، نسخه کامل و بدون هیچ نشانی از سوی وزارت ارشاد است. بنابراین نه شما میتوانستید آن را منتشر کنید نه ما! چرا که این نسخه تنها در اختیار تهیهکننده و لابراتوآر بوده است.
این مدیر سازمان سینمایی ادامه داد: البته من علوم غیبیه ندارم که مستقیم بگویم چه کسی این کار را انجام داده است، نمیخواهم کسی را متهم کنم اما مسیر دیگری برای انتشار این نسخه وجود نداشته است. این را هم باید عنوان کنم که فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» هم دقیقاً به همین روش قاچاق شده بود.
طباطبایینژاد در پایان اظهار کرد: ما به طور کلی در ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی اولین قدمی که برمیداریم این است که از همکارانمان در نیروی انتظامی بخواهیم از ادامه پخش فیلم جلوگیری کنند، در دومین گام هم باید شکایت خودمان را تنظیم کنیم. جمعآوری این اثر هم به صورت فیزیکال و دیجیتال صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: خانه پدری نسخه قاچاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۴۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
مصطفی قاسمیان در چارسو فرهنگ نوشت: این روزها که فیلم «سال گربه» به اکران رسیده، اخبار مختلفی از رکوردشکنیهای این اثر به گوش میرسد؛ رکوردهایی مثل بیشترین فروش در روز اول اکران و بیشترین فروش در ۳ روز اول اکران که به افتتاحیه مشهور است. اگر پیگیر اخبار سینمایی باشید، احتمالا متوجه شدید که همین رکوردها را یک ماه پیش فیلم «تمساح خونی» هم شکسته بود و برخی از این رکوردها را در نیمه دوم ۱۴۰۲ آثاری مثل «ویلای ساحلی»، «هاوایی» و «هتل» جابهجا کرده بودند! ماجرای این رکوردها چیست؟ همانطور که میشود حدس زد، نه فیلمهای سینمای ایران طی همین ۷-۶ ماه اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوبتر شدهاند و نه سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبهرو شده، بلکه باز هم بلیت سینما گران شده است، ولی این بار بدون سروصدا.
- اوایل دیماه ۱۴۰۲ بود که بلیت سینما ناگهان گران شد. این اقدام از دو جهت کمسابقه به شمار میرفت؛ نخست آنکه پس از سالها که افزایش قیمت بلیت سینما محدود به ابتدای اکران نوروزی شده بود، این تصمیم در میانه سال گرفته شد و دوم اینکه به فاصله ۱۰ ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۱) یک بار دیگر بلیت سینما گران شده بود! یعنی این بار فاصله دو مرتبه افزایش بهای بلیت، نه یک سال، بلکه تنها ۱۰ ماه بود! طبق مصوبهای که در آن زمان از طریق روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی اعلام شد، این نکته ذکر شد که همزمان با گرانی بهای بلیت، روز دوشنبه نیز (همراه با سهشنبه) بهعنوان روز عرضه بلیت نیمبها تعیین شده تا ضرب خبر این افزایش قیمت، کمی گرفته شود. سهرابی در همان اظهارنظر گفت: «قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانسهای طلایی روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود.»
- خبر عجیب آنکه با گذشت تنها دو ماه از این رخداد، یک بار دیگر بلیت سینما گران شده است و این بار بیسروصدا این اتفاق افتاده. بدون اطلاعرسانی رسمی، آن تبصره مهم فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شده و سالنهای سینما در ۵ روز هفته (چهارشنبه تا یکشنبه) در همه ساعات روز به غیر از دو سانس که صبح است میتوانند بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش برسانند. این درحالی است که همواره مصوبات شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران بهعنوان دو کمیته تخصصی تعیین آییننامه عرضه در سینمای ایران، به اطلاع عموم میرسید و هرگونه تغییر در بهای بلیت سینما نیز از این قاعده مستثنی نبود. این اتفاقی نادر است که نه سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و نه صنوف سینمایی حاضر در شورا، خود را موظف ندیدهاند تا گران شدن بلیت را به اطلاع علاقهمندان سینما برسانند.
منبع: کافه سینما
tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟